Förbered spelbrädet
Var och en av de två spelarna har sina sex gropar framför sig. Till höger om de sex depån har varje spelare en större grop, hans Kalaha. I var och en av de sex omgångarna sätts sex stenar när spelet börjar.
Valfria regler: Det är möjligt att ändra reglerna lite genom menyn Regler:
”Antal stenar – 6 startstenar” är standard, men antalet startstenar kan ändras i intervallet 2 – 6.
Spelet
Spelaren som börjar med det första draget plockar upp alla stenar i någon av sina egna sex gropar och sår stenarna till höger, en i var och en av följande gropar, inklusive sin egen Kalaha. Inga stenar sätts i motståndarnas Kalaha. Om spelarens sista sten landar i hans egen Kalaha får han en tur till. Detta kan upprepas flera gånger innan det är den andra spelarens tur.
Att fånga stenar
Under spelet töms groparna på båda sidor. Alltid när den sista stenen landar i en egen tom grop, fångar spelaren sin egen sten och alla stenar i den motsatta grop (de andra spelarnas grop) och lägger dem i sin egen Kalaha.
Valfria regler:
- ”Fånga egen sten vid fångst”: Som standard är detta markerat, men om du avmarkerar den fångas bara stenarna i den motsatta gropen, medan fångstenen förblir i sin grop.
- ”Fånga egen sten vid fångst även om den motsatta gropen är tom”: Som standard är detta markerat, men om du avmarkerar den kommer stenen inte att fånga sig själv om den motsatta gropen är tom.
- Regler – Antal stenar – Antalet stenar i varje grop när spelet startar bestäms på förväg. De två mest populära uppsättningarna är 4 och 6 stenar.
- Regler – Fånga egen sten vid fångst – Denna regel innebär att bara stenarna i den motsatta gropen att fångas, medan fångstenen förblir i spel i sin grop.
- Regler – Fånga egen sten vid fångst även om den motsatta gropen är tom – Med denna regel kommer stenen inte att fånga sig själv om den motsatta gropen är tom.
- Regler – Fånga motståndarens stenar när stenarna är slut- Med denna regel kommer spelaren som först får slut på stenar att fånga de stenar som motståndaren fortfarande har i spel.
Spelets slut
Spelet är över så fort en av sidorna har slut på stenar. Spelaren som fortfarande har stenar i sina gropar behåller dem och lägger dem i sin Kalaha. Vinnaren av spelet är den spelare som har flest stenar i sin Kalaha.
Vanliga frågor om Kalaha
Hur gammalt är spelet Kalaha?
Trots en vanlig myt att Kalaha är över 8 000 år gammalt så uppfanns spelet faktiskt år 1940 i USA.
Vem uppfann Kalaha?
Kalah uppfanns av William Julius Champion Jr. år 1940.
1905 stötte han på en artikel om ett mancalaspel och det verkar som att han läst många fler etnologiska verk om afrikanska och asiatiska mancalaspel under senare år. W. J. Champion började sälja sitt spel 1944, patenterade det 1952 (design) och 1955 (regler) och grundade sedan 1958 Kalah Game Company i Holbrook, Massachusetts (USA). Kalah producerades av dem långt in på 1970-talet och namnet på spelet var ett registrerat varumärke från 1970-2002. Champion marknadsförde spelet i utbildningssyfte.
Idag går spelet under namnet Kalah, Kalaha eller Mancala, beroende på vilken region du befinner dig i. Kalah är väldigt populärt i USA, där det ofta bara kallas Mancala. I Europa är det känt som Kalaha.
Spelet har inget afrikanskt ursprung trots många påståenden om motsatsen, även av dess uppfinnare, eftersom det inte finns något sådant spel i hela Afrika. Kalah liknar dock misstänkt spel som spelas av malaysiska folket och kan beskrivas som single-lap Dakon (Dakon är ett javanesiskt mancala-spel). Kalah betyder på timoresiska ”att besegra”. Alla moderna mancala-varianter, som kommersialiserades i västländer före 1960, är mindre modifieringar av traditionella spel. Även om de ofta påstår sig vara uråldriga, kan det visas att de faktiskt är av ganska nyligen ursprung. Kalah är förvisso ingen sumerisk uppfinning, 7 000 år gammal, som grundaren tidigare hävdat.
Hur många kulor finns i Kalaha?
Totalt så finns det 72 kulor när man spelar Kalaha. Målet med spelet är att ha så många kulor som möjligt i din skål, eller Kalaha som de heter, när spelet är över. Kulor samlas genom att ta motståndarens stenar.